مودم چیست به زبان ساده کار مودم چیست و انواع مودم؟ 🔗

بازدید: 16 بازدید

مودم چیست و انواع مودم

اگر شما این مقاله را در خانه و بر روی کامپیوتر خود می‌خوانید، به احتمال قوی از طریق مودم به آن دسترسی پیدا کرده‌اید. شاید برایتان این سوال پیش آمده که مودم چیست و چگونه کار می‌کند؟ و چگونه سیگنال تلفن که بصورت آنالوگ دریافت می‌کنیم را به حالت دیجیتال تبدیل می‌کند و به شکل وای فای، اینترنت را در اختیار می‌گذارد؟

مودم وایفای چیست و چگونه کار می کند

در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که مودم چیست و چگونه یک مودم، صفحات وب را برای شما فراهم می‌کند. همچنین به بررسی سوالات مربوط به مودم می پردازیم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مودم چیست به زبان ساده

مودم چیست و انواع مودم

روتر مودم چیست؟

نام مودم از ابتدای کلمات Modulator و Demodulator گرفته شده. مودم‌ها وسیله‌هایی ارتباطی هستن که با تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتالی و برعکس، اینترنت رو در دسترس کاربران قرار میدن.

به‌طور کلی، مودم‌ها به دو دسته‌ی داخلی و خارجی تقسیم میشن. مودم‌های داخلی همون مودم‌هایی هستن که در قسمت سخت‌افزاری دستگاه‌هایی مثل موبایل و لپ‌تاپ وجود دارن. موبایل شما یک مودم داخلی داره که اتصال اینترنت به اپراتورهای موبایل مثل ایرانسل و همراه اول رو فراهم می کنه. اما مودم‌های خارجی دستگاه‌های مستقلی هستن که اینترنت رو برای دستگاه‌های دیگه فراهم می‌کنن.

همانطور که می‌دانید مودم دستگاهی است که سیگنال‌ها را مدوله و دی مدوله برای رمزگذاری و بازیابی اطلاعات استفاده می‌کند. در ابتدا یک فرآیند مدولاسیون به موج‌های حاملی که بتوان آنها را به مسافت طولانی انتقال داد تبدیل می‌شوند. شما می‌بینید وقتی که یک سیگنال الکتریکی حاوی اطلاعات معنی دارد، باید به مسافت طولانی انتقال داده شوند به یک موج حامل اضافه می‌شوند. این فرآیند اضافه کردن سیگنال اصلی به موج حامل را مدولاسیون می‌گویند.

مودم چیست و انواع مودم

مودم چیست

نحوه کار مودم

مودم چیست و چگونه کار میکند؟ برای درک نحوه کار مودم باید بدانید که تکنولوژی کامپیوتر کاملا دیجیتالی است (برای مثال برای ارسال و دریافت اطلاعات به اعداد متکی است) و فناوری تلفن آنالوگ است و این بدان معناست که از سیگنال‌های الکتریکی متنوع و پیوسته‌ای برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. حالا ما خطوط تلفنی داریم که آنالوگ است و سیستم‌هایی که دیجیتال هستند، این دو دستگاه چگونه با هم می‌توانند اطلاعات را تبادل کنند؟ خیلی ساده، این دو نیاز به دستگاه مودم دارند. یک مودم از یک طرف به خط تلفن وصل می‌شود و از طرف دیگر به کامپیوتر ( یا یک روتر وای فای) وصل می‌شود.

اگر به طور کلی توضیح دهیم، مودم سیگنال‌های دیجیتال را از کامپیوتر می‌گیرد و آن را به بالای سیگنال‌های آنالوگ تلفن اضافه می‌کند (مدوله کردن) بنابراین این سیگنال‌ها می‌توانند از خط تلفن انتقال داده شوند. از آنجا که مودم با مدوله کردن سیگنال‌های دیجیتال، اطلاعات را از طریق خط تلفن ارسال می‌کند به یک مبدل دیگر نیاز دارد تا به کمک آن بتوانید سیگنال‌های آنالوگی که از طریق خط تلفن دریافت کرده است را دی مدوله کند.

توجه داشته باشید که شما لزوما نیازی به مودم مستقل جهت اتصال به اینترنت ندارید، برخی از کامپیوترهای امروزی دارای مودم داخلی هستند که انرژی خود را از مادربرد دریافت می‌کنند.

مودم چیست

مودم داخلی

همانطور که از اسمش پیداست این نوع در داخل سیستم های کامپیوتری قرار می گیرد. معمولاً وقتی شما کامپیوتری را خریداری می کنید مودم داخلی به صورت پیش فرض در آن نصب شده است.

به دلیل اینکه شرکت سازنده با تمامی ویژگی های مختلف کامپیوتر آشنایی دارد بنابراین می توان به راحتی گفت که سخت افزار های داخلی که در ابتدا و به صورت پیش فرض بر روی دستگاه نصب شده است برای آن دستگاه بسیار مناسب تر است و کارایی بهتر و بالاتری دارد.

به دلیل اینکه ساز و کار استفاده از این نوع آسان تر است معمولاً مودم داخلی برای استفاده افراد مبتدی مناسب تر است.

این قطعات سخت افزاری به محض اینکه ارتباط اینترنتی فعال شود شروع به فعالیت می کنند و اگر قطع شوند نیز فعالیت آن ها نیز قطع می شود.

البته قیمت پایین تر به نسبت انواع دیگر نیز می تواند یکی دیگر از ویژگی های مثبت این محصولات باشد.

محل جایگذاری آن ها نیز روی یکی از اسلات های داخلی کیس کامپیوتر است که لازم است تا برای تعویض آن ها، کیس را باز نماییم.

مودم های خارجی

به دلیل اینکه این محصولات خارج از کامپیوتر و کیس استفاده می شوند، نصب و راه اندازی آن ها بسیار آسان تر می باشد. برای نصب و راه اندازی این نوع فقط کافیست تا اندکی با نحوه اتصالات و برقراری ارتباط از طریق شبکه آشنایی داشته باشید.

از جمله قابلیت های مهم و خوب مودم های خارجی این است که به دلیل جدا بودن منبع تغذیه آنها، می توان به راحتی در صورتی که کار ما با اینترنت تمام شده باشد بدون خاموش نمودن کامپیوتر این دستگاه ها را خاموش نماییم و ارتباط با اینترنت را قطع کنیم.

از دیگر ویژگی های مثبت مودم خارجی این است که چند چراغ با رنگ های مختلف بر روی ساختار خود دارد که هر کدام نشان دهنده ی ویژگی متفاوتی هستند.

در واقع با نگاه کردن به این چراغ ها می توان به راحتی متوجه شد که وضعیت اتصال یا قطع اینترنت چگونه می باشد.

از دیگر ویژگی های مثبت این محصولات نیز می توان به جدا بودن منبع تغذیه آن ها و عدم استفاده از انرژی الکتریکی کامپیوتر دانست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شما می توانید با استفاده از وبسایت ما تمامی فایل های بایوس موردنیاز خود را تهیه کنید در حال راه اندازی بخش انجمن تعمیر کاران هستیم

رفتن به سایت ویکی پدیا:کلیک کنید

فایل فلش مودم روتر تی پی لینک TP-LINK TD-W8961N:کلیک کنید

ادامه مطلب